Programa del Curs
Introducció a l’entorn polític, econòmic, cultural, social, demogràfic, climàtic... a partir de l’any 1200 fins l’inici del Renaixement. Història i art - Edat mitja: Romànic i Gòtic
Història de l’art: ROMÀNIC- Historiografia: antecedents “la renovatio imperi” al Imperi Carolingi (s. IX)
- Definició terme ROMÀNIC
- Segon Romànic o Ple, s. XI a final s. XII
- El Císter. Exemples grans conjunts cistercencs
- Tercer Romànic (Tardo-romànic, Cistercenc, Primer Gòtic, Gòtic pler i fins el primer quart segle XIII.
Història de l’art: GÒTIC. Nous Corrents artístics (s. XII- XV)- Historiografia: Introducció i origen, concepte i abast del terme “gòtic”
- Definició terme GÒTIC
- Nova arquitectura. Valors simbòlics de l’edifici, espais nous, llum (vitralls)...
- Renovació de l’escultura, pintura i arts sumptuàries.
- Primer Gòtic i Gòtic Ple (“Clàssic i Radiant”)
- Visió de l’arquitectura, art de colors (vitralls), escultura, pintura (retaules), llibres il·lustrats, orfebreria, teixits i arts oficis...
Rinascità-RENAIXEMENT a Itàlia- Aparició del Humanisme. Antropocentrisme o l’home el centre de la reflexió contrari al teocentrisme o Déu i la religió.
- Segles - XV (quattrocento), XVI (cinquecento)
- Els artistes més importants en Arquitectura-Escultura-Pintura
Les classes estaran acompanyades d’imatges, bibliografia, vídeos i sobretot de sortides per admirar l’art medieval que tenim més proper. Poder gaudir de l’art més directe, mes original. També podrem fer algunes visites guiades a Museus o exposicions interesants de l’art medieval o modern.
Objectius d’aprenentatge per gaudir de l’art de de l’època Medieval: Romànic, gòtic i Reanaixement.
- Assolir una visió general de les dinàmiques artístiques del període medieval i quins han estat els antecedents.
- Conèixer específicament les fonts, tendències i els artistes, així com les obres més importants i representatives del període.
- Adquirir les bases que fan possible remarcar les diferencies artístiques d’un mateix període històric de diferents àmbits geogràfics i en funció de les seves tradicions.
- Entrar en contacte directe amb les obres artístiques del període medieval a través d’imatges projectades a classe, vídeos o molt important també visites en directe (art més proper): recorreguts artístic- monumentals. Visites a museus, exposicions, monuments...
- Mostrar sensibilitat i receptivitat davant la varietat i la riquesa artística del període.
L’objectiu principal es gaudir de l’art, aprendre i entendre a distingir diferents disciplines artístiques de l’art de l’Edat Mitjana i del Renaixement. Apreciar l’essència de l’art medieval, renaixentista, i el gran llegat que tenim, cuidant-lo i estimant-lo.
Dintre els últims 20 minuts de classe donarem a conèixer les exposicions que tenen lloc a la ciutat i fora, que podem visitar, quines exposicions temporals s’inauguren. Una agenda cultural on participaran els alumnes també amb les seves aportacions.